Opera

Orphée

Performances at Teatros del Canal

Philip Glass

21 Sep, 22 - 25 Sep, 22

Musical Conductor: Jordi Francés | Stage Director: Rafael R. Villalobos | Titular Orchestra of Teatro Real

The myth of Orpheus is, above all, the translation to a symbolic language of mourning after the death of a loved one: denial, negotiation and acceptance find their way of expression through the pointless endeavour of the central character to rescue Eurídice from the kingdom of Hades and of his failed pact with the divinities of the underworld. Jean Cocteau, author of the cinematographic script which is the inspiration for this opera, directed the film Orphée (1950) after losing his lover, Raymond Radiguet, who was only 20 years old. His exploration of the myth -   with allusion to Gluck’s Orfeo  - is articulated as “ the successive deaths through which a poet must pass before he is changed into oneself” 

The loss of his own partner, designer and multimedia artist Candy Jernigan,  also inspired  Philip Glass to undertake this double tribute  for what would become the first title in a trilogy of chamber operas based on Cocteau – the others are La Belle et la Bête  and Les Enfants terribles  -  which are totally independent of each other. First seen in 1993, the composer transforms the death of the young poet Cégeste into the point of departure and return of a unique descent to the underworld. 


Chamber opera in two acts 

Music by Philip Glass (1937)

Libretto by Philip Glass, based on the homonymous film (1950) by Jean Cocteau

Premiere at the American Repertory Theatre of Cambridge (Massachusetts), 14 may 1993

Season premiere at the Teatro Real

New production of the Teatro Real and Teatros del Canal


Artistic team

Musical Conductor | Jordi Francés

Stage Director | Rafael R. Villalobos

Stage Designer | Emanuele Sinisi

Light Designer | Irene Cantero 

Movement Director | Javier Pérez

Video Designer | Cachito Valdés


Cast

The princess | María Rey-Joly - 21, 22, 24, 25 sep

                      | Isabella Guadí - 23 sep

Eurídice | Sylvia Schwartz - 21, 22, 24, 25 sep

                 | Natalia Labourdette - 23 sep

Heurtebise | Mikeldi Atxalandabaso - 21, 22, 24, 25 sep

                    | Igor Peral - 23 sep

Orfeo | Edward Nelson - 21, 22, 24, 25 sep

           |  Alejandro Sánchez - 23 sep

Aglaonice | Karina Demurova 

Cégeste | Pablo García-López - 21, 22, 24, 25 sep

               | Emmanuel Faraldo - 23 sep

The journalist / Glazier | Emmanuel Faraldo - 21, 22, 24, 25 sep

                                     | Pablo García-López - 23 sep

The poet | Cristian Díaz

The judge | David Sánchez 

The sheriff | Tomeu Bibiloni

The police man | Alejandro Sánchez   - 21, 22, 24, 25 sep

                          | Tomeu Bibiloni   - 23 sep

Titular Orchestra of Teatro Real

   

Synopsis of Orphée

En el prólogo de la primera edición de la tragedia original, Jean Cocteau deja constancia de su deseo de que de toda puesta en escena de su texto haga referencia concreta al contexto histórico de su representación, algo que él mismo aplica al evocar en su film el París contemporáneo a la grabación del metraje, pero que el propio Glass parece ignorar al mantener esta temporalidad en su adaptación. A medio camino entre las voluntades de ambos -el primero de apelar a lo que podríamos denominar tiempo del fenómeno, el segundo al tiempo de la fábula-, en la producción que presentamos nos acercamos al Nueva York del tránsito de los 80 a los 90. Cuando la partitura de Glass toma forma, se está produciendo la expansión de la televisión por cable en Estados Unidos tras la completa democratización del uso doméstico del televisor, lo que propiciaría la aparición de cientos de canales creando todo un mundo paralelo de realidad al otro lado de la pantalla lleno de nuevos mitos y falsas inmortalidades, a la vez que transformaba la sociedad en cada vez más pasiva y teleadicta.

Inspirados por la filosofía inherente a la obra de Nam June Paik y en un contexto en el que el debate en torno a la transhumanización señala ese momento histórico como el inicio de la intervención tecnológica en el desarrollo darwiniano de las capacidades cognitivas del ser humano, la analogía entre los espejos de Cocteau y las pantallas nos invita a preguntarnos en qué lado de estas se sitúa el mundo de los vivos y en qué lado el de los muertos.

El ansia de no morir, el hambre de inmortalidad personal, el conato con el
que tendemos a persistir indefinidamente en nuestro ser propio ser y que es
[…] nuestra misma esencia, eso es la base afectiva de todo conocer y el íntimo
punto de partida personal de toda filosofía humana.

Miguel de Unamuno, Del sentimiento trágico de la vida (1912)

Performances

  • Date/hour
  • Space
  • Cast
  • Subscription ticket

21 September 2022

20:30

Subscription tickets -

22 September 2022

20:30

Subscription tickets -

23 September 2022

20:30

Subscription tickets -

24 September 2022

20:30

Subscription tickets -

25 September 2022

19:00

Subscription tickets -

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Coloquio

What's OnInternational Institute

Interpreting Orpheus: Meet Baritone Edward Nelson
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23 septiembre, 2022
19:00 - 20:00 horas

23

September

2022

19:00

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